kisahnya....

My photo
Nur Rahida bt Sabaruddin.

Friday 12 October 2012

semuanya akan susah...

bismillahirahmanirahim...

hmmm.entahla..tak tahu lah camne..
memang tiada apa yang senang kan dalam dunia ni..even nak makan pun susah sebenarnya.. walaupun makanan tu dah ada depan mata pun perlu disuap jugak dalam mulut..bayangkan orang yang takde tangan tak nampak semua..mesti susah kan bagi mereka semua untuk nak makan.. first time kita diajar makan pun berterabur bagai nasi tu kita buat kan...bukan nasi tu jatuh ke mulut.tapi jatuh ke lantai lagi banyak kan.. so jelas lah terbukti bahawa semua perkara dalam dunia nih perlu dipelajari dan perlu dilakukan selalu.. cam biasa kita dengar..practice made perfect rite? same goes with all yang perlu kita hadapi dalam kehidupan seharian. semuanya perlu kita belajar..nak makan , nak tidur , nak masak , nak memandu  , nak mengorat , nak mengaji , nak solat and macam-macam nak lagilah.. semuanya perlu belajar kan ?!
so samalah bila kita di hantar ke sekolah , universiti or apa-apalah tempat belajar.. mungkin first time kita masuk tadika dulu kita pun tak tahu apa sebenarnya kita dihantar ke sekolah untuk kita belajar.. tak kiralah belajar apa pun.. samada ilmu duniawi atau ilmu akhirat..semuanya perlu kita pelajari..
so... nasihat juga kepada diri sendiri supaya terus belajar dan belajar sehinggalah ke akhir hayat.. semua perkara dalam hidup ni kita semua perlu belajar..jangan pernah bosan untuk belajar okay !
tetapkan dalam hati yang kita belajar kerana allah...sebab bila allah meredhai apa yang kita lakukan..maka selamatlah kita dunia akhirat kan?!
here got some words yg best direnungkan bersama..

BELAJAR KERANA ALLAH ADALAH HASANAH..
MENGKAJI KERANA ALLAH ADALAH TASBIH..
MENCARI KERANA ALLAH ADALAH JIHAD..
MENUNTUT KERANA ALLAH ADALAH IBADAH..
MENGAJAR KERANA ALLAH ADALAH SEDEKAH..
MENCURAH PADANYA ADALAH QURBAN..
MEMIKIRKANNYA LAKSANA PUASA..
MENDISKUSINYA IBARAT QIYAM.

hmmmm..enough la kot..bosan la pulak.(hee~~)
wassalam...

No comments:

Post a Comment